maceram

Az élet Isztambulban MACERAS, de a legizgalmasabb, ami eddig valaha történt velem. Ez az én nagy MACERAM!

Csak a szemüket látom-e?

Értekezés a török nők viseletéről.

Már egy ideje gondolkodtam azon, hogy egy kis felvilágosítást adok nektek arról, hogy mennyire különböznek a török nők tőlünk, vagy különböznek-e egyáltalán. Aztán találtam ezt a remek írast a Nagy Utazás című blogon, szóval ajánlom figyelmetekbe!

http://nagyutazas.wordpress.com/2012/08/22/tetotol-talpig-amit-kivulallokent-a-fejkendokrol-tudni-lehet/

Itt Isztambulban nagyon különböző viseletek vannak, kerülete válogatja, hogy ki mennyire konzervatív. A városközpontban és az új építésű, felhőkarcolós negyedekben talán meg sem mondanád, hogy Törökországban vagy. Kevés kendős nővel találkozni, a lányok magassarkúban és miniszoknyában flangálnak.

De bizony vannak a vallásosabb, konzervatívabb kerületek, esetleg a külső kerületek, ahova főleg falvakból települtek be a családok. Itt aztán a fenti blogban említett burqa-tól a chadorig minden megtalálható. De nem annyira elterjedt, mint ahogy esetleg az európai fejekben gondoljak. Legtöbbször, ha teljes feketében látok valakit, és közelebb megyek, kiderül, hogy nem is török, hanem arab. Mert ahogy Petra (a fenti blog szerzője) is írta: az iszlám ugyanúgy gyűjtőfogalom, mint a keresztény. Nem furcsállanánk-e, ha valaki azt mondaná, hogy az ortodox, a katolikus és a református ugyanaz?

A legelterjedtebb nálunk (Üsküdar kerület, ahol lakom) a fejkendő hosszú ruhával. Ez is lehet különböző: van amikor csak hosszú szoknyát/nadrágot vesznek fel hosszú ujjú felsővel, de olyan is akad, aki mindent eltakar egy bokáig érő kabáttal. Nyáron is ez a viselet, és egyszer megkérdeztem egy lányt az egyetemről, hogy nincs-e nagyon melege (én rövid gatyában és pólóban szenvedtem). De azt mondta, hogy gyerekkora óta így jár, megszokta, teljesen kibírható számára.

Szerintem a legáltalánosabb kendő viselet ez a négy, amik közül a kedvencem a jobb alsó. Nagyon divatosan tudnak kinézni, például ha a táskájuk és a kendőjük színe megegyezik…jujj, az nagyon jó!

Nem tudtam sokáig, hogy hogyan teszik fel a sálat úgy, hogy akármilyen időjárás van, ott marad, és soha nem látszik ki a hajuk. Hát vannak ám trükkök, az tuti! A sál alatt valamilyen speciális dolog van a  fejükön, azt hiszem olyasmi, vagy ahhoz hasonló, amit a motorversenyzők vesznek fel a bukósisak alá, csak nekik nem takarja el a  fél arcukat. Aztán az is nagy meglepi volt, amikor megláttam az első gombostűt csillogni egy lány fejen. Hát igen, egyszerű de nagyszerű megoldás a kendő rögzítésére.

Amúgy azok a  lányok, akik kendőt hordanak, sohasem adjak fel ezt a  viseletet, így pl. az esküvőjükön is viselnek kendőt. Szerintem nagyon szép ruhák vannak számukra, és nagyon elegáns tud lenni a fehér fejkendő néhány ékszerrel. Persze személy szerint soha nem pártolnék el a  pánt-nélküli esküvői ruhától, de szépnek azért szép ez is. 🙂

Amúgy az is teljesen igaz, hogy meglepően sok fejkendős (vagy főleg chadort hordó nő) visel NAGYON magas tűsarkú cipőt. És nem csak speciális alkalmakkor, a mindennapokban is. Isztambul nagyon dimbes-dombos, és az utak minősége sem a  legjobb, szóval én száz százalékig áttértem a laposra, de néha kiguvad a szemem a nők láttán, akik dacolva a körülményekkel, egy akrobatát megszégyenítve lejtenek végig az utcákon a 10 cm-es sarkokkal.

A smink pedig a másik része a meglepődésnek. A sok gyönyörű lány, mivel (gondolom) “kénytelen” eltakarni a hajat, ezért az arcát hangsúlyozza. De sajnos eléggé túlzásba tudják vinni azt  a hangsúlyt, sokszor inkább elcsúfítja őket, mint kiemelné a szép sötét szemüket, vagy az íves szemöldöküket.

De akárhogy is van: kendővel vagy anélkül- a török lányok bizony nem sokban különböznek tőlünk, amiben meg igen, azt nem a  kendő teszi! ^^

Reklámok

4 comments on “Csak a szemüket látom-e?

  1. Petra
    október 23, 2012

    Szia!
    Jo az a 4 fejkendö tipust abrazolo kep, ellophatom? Betennem illusztracionak az en oldalamra is. Sokaig kerestem egy ilyen kepet, de nem talaltam!
    Amugy olyan is van am, hogy az ember lanya atmegy fejkendösböl nyitotta (ahogy azt törökül mondjak, tehat kapalı=fejkendös, açık=fejkendö nelküli) vagy vissza. Esetleg valtogatja izles szerint -az epp aktualis baratja vagy ferje kedveert. Szerintem nemsok olyan nö van, aki tiszta szivböl, a sajat hite miatt takarja el a hajat.
    Az elsö tetötöl talpig fekete lepelbe burkolozott nöt (csak a szeme latszott ki) amugy epp a minap lattam az orvosi irodaban, ahol dolgozom. De nem török volt, hanem libiai. 🙂
    Köszönöm, hogy megemlitettel, örülök, hogy tetszik a Nagy Utazas!
    Tovabbi szep napot, jo irast, varom az ujabb cikkeket!
    Petra

    • babanicsirisz
      október 24, 2012

      Helló!
      Persze, hogy “ellophatod”! 🙂 Egyébként igazad van a kapalı-açık dologgal kapcsolatban. Most hogy így belegondolok, az egyik “rokon” is úgy csinálja, hogy ha a szülőfalujában van, hord, ha máshol, akkor nem. 🙂
      Amúgy ez a kérdés, hogy önszántukból hordják-e vagy nagy a nyomás…huh…sokat gondolkodtam rajta, meg volt egy előadás az egyetemen a török nőkkel kapcsolatban…de nem lettem okosabb. Igazából azt hiszem, hogy meg van a lehetőségük arra, hogy úgy döntsenek, hogy nem…Csak hát ha a szülői nevelés olyan volt, akkor a személyiségükből adódóan, ha még valahol mélyen nem is szeretné hordani, mégsem meri vállalni azt.
      De csak okoskodás… elég nehéz téma ez :// És a látszat csal, nem vagyok 86,5 éves!!! 🙂 🙂

      • Petra
        október 24, 2012

        82? Esetleg 75… 😀

        Azt tudod, hogy egy par eve (amikor meg a törökök nagyon akartak csatlakozni az EU-hoz) hoztak egy torvenyt, amiben betiltottak az egyetemeken es egyeb közintezmenyekben a fejkendö viseleset. Ezt aztan kesöbb az erös ellenallas (tüntetesek) miatt – reszben – visszavontak. Ez is eleg erdekes tema…

      • babanicsirisz
        október 30, 2012

        Igen, hallottam róla. Gondolkodtam, hogy beleírjam-e, de az igazat megvallva, nem nagyon vagyok még tisztában a politikai dolgokkal. Főleg, hogy mikor ki mit és miért csinált vagy mondott. De igyekszem, csak az is közrejátszik, hogy a politika nem tartozik a kedvenc témáim közé! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

