maceram

Az élet Isztambulban MACERAS, de a legizgalmasabb, ami eddig valaha történt velem. Ez az én nagy MACERAM!

İETT- İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel

A török BKV

Ma több posztot olvastam Facebookon a BKV-ról, a magyar ellenőrökről, mindenről. Egészen belemelegedtem, felháborodtam, elszomorodtam, megosztottam, kommenteltem.

De minek? Otthon sem vagyok, úgysem így változnak a dolgok – ha változnak! Így arra jutottam, csinálok valami hasznosabbat – mesélek Nektek a “török BKV-ról”.

iett

I.E.T.T.

Isztambul egy 13 milliós város (és egyelőre még növekszik) – képzeljétek el: egész Magyarország egyetlen városban. Isztambult ugyanúgy ketté szeli egy “folyó”, mint Budapestet, ugyanúgy vannak alvó kerületei, ugyanúgy ingázói, vagy dolgozók, akik az egyik oldalról utaznak a másikra, nap -mint -nap.

Bosphorus Hid

Az egyik híd a kettőből

Nos, ennek ellenére összesen 2 (azaz kettő) hídjuk van (a bejegyzés 2013-ban keletkezett, azóta épül egy harmadik), ami azt jelenti, hogy ha valaki nem száll vízre, közel -s távol ez a kettő híd az egyetlen út Európából Ázsiába.

Van még 2 (azaz kettő) metróvonaluk, 5 villamosvonaluk és 2 füniküler. Nem tudom, számoltok-e, vagy összehasonlítjátok-e a számokat, de egy 5x nagyobb városban ugyanannyi vagy kevesebb tömegközlekedési útvonal van, mint nálunk. Hogy is van ez? Manapság egy város fejlettségét a metróvonalainak a száma határozza meg.

/A fenti írás, ahogy korábban is írtam, 2013-as. Ma, 2016-ban sokkal fejlettebb az isztambuli tömegközlekedés. Az alábbi linken minden járat megtalálható. Sajnos nehezen értelmezhető, de több, mint 300 buszvonalat számoltam össze, és 10 metró vonalat jelez a rendszer. Egy török barátom írta ezt az infót: “Eddig 45 km metróvonalunk volt, most nagy építkezésbe kezdtek, és 145 km metróvonalunk lesz hamarosan.”/

terkep

térkép, 2013

Így kérek minden BKV használót, hogy ne bosszankodjon annyit! Vannak jobbak, vannak rosszabbak, de a budapesti tömegközlekedés igazán nem utolsó a listán!

A két hídon ellenőrző kapuk vannak: bizony minden áthaladó járműnek híd-pénzt kell fizetnie. Készpénz már nincs: vagy feltöltőkártyája van a vezetőnek, és a kapunál lassítva azt húzza le, vagy a modernebb, de talán rizikósabb módot választja.

Lehet venni egy készüléket, amit a kocsiba kell szerelni, és amikor áthaladunk a kapun, az automatikusan küldi a jelet a bankkártyánk felé, ahonnan szépen levonják az összeget.

Ha jól tudom, most minden áthaladás 2 líra, vagyis ha valaki autóval jár, és az európai részen dolgozik, de az ázsiain lakik, bizony 4 lírát (480 Ft) fizet naponta csak a hídért.

Sokan használnak autót, de még többen tömegközlekedést. Teljesen mindegy: a hídon mindig van valaki.

Biztosan Veletek is előfordult már, hogy nyáron éjjel/ hajnalban Budapest belvárosában sétáltok, esetleg pont a Halászbástyáról jöttök lefelé a Lánchídon át, mondjuk a Deák térre. Ugye milyen megnyugtató néha? Szinte üres utcák, csak a szórakozóhelyek körül van tömeg, amíg átérsz a hídon maximum 1 autós ha elhalad melletted.

Ilyet Isztambulban SOHA AZ ÉLETBEN nem tapasztalhattok. Egyrészt a hidakon sétálni TILOS, másrészt hajnali 3 órakor is mentem már úgy haza, hogy fél órát álltunk a dugóban- elképzelhetitek, hogy akkor milyen csúcs-időben.

Csak egy fél mondat: egyszer balga módon Taksim-ról (európai oldal) busszal akartam hazamenni (ázsiai oldal). A normális esetben (értsd reggeli forgalommal) 25-30 perces utat sikerült 2,5 óra alatt megtennünk.

Így kérek minden BKV használót (és budapesti úton közlekedőt), hogy ne bosszankodjon annyit! Vannak jobbak, vannak rosszabbak, de a budapesti tömegközlekedés igazán nem utolsó a listán!

Hogyan lehet még átjutni egyik oldalról a másikra? Ott a VAPUR, amit mi kompnak/ hajónak nevezünk.

Na, hát az egy csodálatos szerkezet! Választhatsz a járatok közül, mert nem csak egy cég van, és akármikor használod, olyan érzésed van, mintha egy sétahajókázáson, egy kis kiránduláson vennél részt.

Ahogy mondtam, több cég van, de az árak fixek, így a szolgáltatasaikkal versenyeznek az utasokért. Van ahol büfé üzemel a hajón, de van ahol még pincér is van, csak intesz és rendelhetsz is!

Tudjatok mi a csodaszép még? Nincs túlárazva, ha átlagban 1 lírát fizetsz egy csésze çay-ért, akkor itt maximum 1,5-öt, vagy annyit sem! Az egyetlen hátránya, hogy rossz időben nem üzemel.

Múlt héten reggel köd volt pár órán át- a járatok leálltak, néhány a vízen rekedt, így a köd feloszlásáig tülkölhetett és villoghatott, hogy a nagy tankhajók vagy kereskedelmi uszályok ne sodorják el. Ezen a héten pedig a hóvihar miatt teljesen leállt a közlekedés a vízen, fél napokig csak a hidakon át lehetett hazajutni.

VAPUR

VAPUR a Boszporuszon

Így kérem a BKV- vagy BKK-t , hogy fejlessze a hajózást, hiszen olyan kellemes élmény! Vannak jobbak, vannak rosszabbak, de a budapesti tömegközlekedésen mindig lehet javítani!

Ahogy fentebb írtam, csak 2 metróvonal van Isztambulban, de van metró helyett metrobusz. Mi ez az érdekes hibrid? Gondolom eredetileg átmeneti megoldásnak szántak, aztán maradt, ahogy ez a világban szokás.

Egy bizonyos útvonalon a többsávos utakból elszeparáltak és lezártak kerítéssel 1-1 belső sávot, megállókat építettek bizonyos távolságokban egymástól, és buszokat eresztettek a kerítések közé. Ez lett a metrobusz.

metrobusz

Metrobusz

Lányok-fiúk! Elképzelni sem tudtok szörnyebb szörnyeteget! Járhatnak akármilyen gyakran, sohasem elég.

Folyton tömeg van, nyomakodni és furakodni, lökdösődni, rúgni, rúg-kapálni, harapni kell, hogy az ember feljuthasson rá. Aztán azért hogy fennmaradjon-majd hogy leszállhasson. Ez egy szörny, higgyetek nekem! Építettek volna inkább 2 új metróvonalat, akármeddig is tart.

sajat kep

Tumultus a metrobusznál-saját kép

Így kérek minden BKV használót, hogy ne bosszankodjon annyit! Vannak jobbak, vannak rosszabbak, de a budapesti tömegközlekedés igazán nem utolsó a listán!

Mi van még Isztambulban? Ahhaaa! Villamos! Van az új, amit közlekedésre használunk, semmi extra, olyan mint az otthoni combino, csak piros, meg nyáron olyan hideget csinál a légkondi, hogy pulcsira vágyik az ember.

De van a régi, a kis aranyos, ami TAKSİM tértől közlekedik a Galata toronyig, a híres vásárló-utca, az Istiklal vonalán. Télen kidíszítik, mint otthon a 2-est, december 31-én még elő koncertet is láttam rajta a hátsó kocsin, míg az elsőn utasok utaztak. Ez inkább nosztalgia vonal, nem is lehet használni a tömegközlekedéses jeggyel, csak ha külön fizetsz érte!

villamos

tramvay

És mi az a FÜNİKÜLER? Ugye? Nem felejtettem ám el! Pillanat és megtudjátok! Isztambul egy dimbes-dombos város… de ezzel nem fejezem ki eléggé… nézzétek meg inkább a képet!

dimbes-dombos

isztambuli lejtők

Na, hát ezekre a dimbecskékre-dombocskákra nem könnyű ám felmenni, felmászni, felgurulni, felkúszni…akárhogy is, hogy helyet és időt spóroljanak, KABATAŞ-ról TAKSİM-ra fünikülerrel lehet feljutni.

Mert Kabataş a Boszporusz partján van, Taksim megy egy dombtetőn. Ez a füniküler pedig tulajdonképpen egy hosszú metrókocsinak kinéző fogaskerekű. Amit nagyon szeretek benne, hogy két oldalán vannak ajtók, de egyszerre soha nincsenek nyitva. Míg az emberek kiszállnak a bal oldalon, addig a jobb oldalon várakozók előtt az ajtó csukva van. Majd a bal oldal becsukódik, és kinyílik a jobb, hogy az immár üres járműbe kellemesen ömölhessen be a tömeg.

füniküler

füniküler

És ami még kimaradt: a buszok. Jaj, a kedveskék, amik sokszor annyira tele vannak, hogy levegőt alig kapsz!

Vannak egészen régi buszok, szerintem még a papa utazott velük fiatal korában, aztán az öreg-buszok, mint az Ikarusz, és a modernebb, meg legmodernebb. Ugyanolyan szép vegyes a kínálat, mint Budapesten.

De amit hiányolok, hogy itt nincs egységes szín, nem festenek át minden buszt sárgára-zöldre-vagy szivárvány színűre! Van zöld, meg piros, meg lila, logika nélkül, gondolom ahogy érkezett, úgy is maradt.

busz

színes buszok

Még mielőtt zárnám a boltot mára, hadd terheljelek még benneteket néhány fontos infóval!

Elsőként: NINCSENEK ELLENŐRÖK! Elektromos rendszer működik mindenütt. A metró, a villamos, a füniküler, a VAPUR és a metrobusz bejáratánál. És hogy van a buszoknál? Első ajtós felszállás: a buszvezető mellett van egy kis szerkezet, ahhoz érinted hozzá a kártyádat, az levonja a viteldíjat, és mehetsz is tovább.

kartya es zseton

kártya és zseton

A szisztéma a következő: ha turista vagy és alig közlekedsz, vehetsz zsetonokat. Ezek egyszer-kétszer-párszor használatosak. Vagy vehetsz zsetont, ami újra tölthető. De ez a drágább.

Lehet venni Isztambul-kártyát, ami olcsóbb közlekedést biztosít valamivel, mert ha átszállsz, a következő utazás már 10%-50% kedvezménnyel vehető igénybe.

Ugyanígy lehet személyre szabott kártyát csináltatni- ha diák vagy nyugdíjas vagy tanár vagy, akkor kedvezményeset. Ezekre a kártyákra aztán pénzt kell tölteni.

Pénzt tölteni lehet a  főbb állomásokon, néhány trafikban, és a számtalan automata egyikével. Az automatát nem könnyű használni, de van több nyelvű menü, és ha egyszer valaki megmutatja hogyan is működik, már megy mint a karikacsapás.

feltöltö automata

jegy automata

De mi a helyzet akkor, ha…

… #1 Éppen szállnál fel a buszra, és húzod le a kártyádat, de nincs rajta elég pénz?

Hát elkiáltod magad, és valaki biztosan odaadja a sajátját, azzal becsekkolsz, majd a viteldíjat kifizeted az illetőnek készpénzben.

Honnan tudod, hogy éppen akkor mennyit fizettél? (Mert nem minden viteldíj egyforma- függ például attól, hogy átkelsz-e a Boszporuszon, vagy sem. Éjjel van-e vagy nappal.) A leolvasó készülék mutatja mennyi pénzt vont le, mennyi van még a kártyán, vagy bérlet esetén még meddig érvényes.

A bérlet viszont nem korlátlan: egy hónapban 200 pontod van hozzá, minden utazás különböző pontot ér. De igazság szerint én még közelében sem voltam annak, hogy befejezzem, Sezer pedig egyszer végezte ki a 200 pontot, amikor naponta járt át a Boszporuszon, és vagy 5-6 járművet használt.

… #2 Nagyon zsúfolt a megálló (micsoda meglepetés) és tumultus van az első ajtónál/ tele van a busz, és az első ajtónál már nem lehet felszállni/ csomagokkal-gyerekkel vagy?

Akkor a sofőr kinyitja a hátsó ajtókat. Ilyenkor nem kell fizetni? Oh, srácok! Semmi magyar mentalitás! Minden felszálló szépen előveszi a kártyáját, és előre adja. Kézről kézre járnak a kártyák, elérnek az automatához: a legközelebbi utas lehúzza őket, majd visszaküldi hátra.

Sezer szerint nagyon ritkán fordul elő, hogy eltűnik egy kártya, vagy valaki nem adja oda csekkolásra. Mi történik ilyenkor? Ha valaki észreveszi, akkor bizony a tolvajnak/ bliccelőnek teljesen vége! A busz egy emberként kezd el üvölteni, hiszen HOGY MER VALAKI INGYEN UTAZNİ, HA MINDENKI MÁS FIZET?! Őket rövidíti meg ezzel. Nem szép ez a becsületesség?

jegykezeles

leolvasó rendszerek

És végül egy nagyon picit az árakról:

A jegyárak nagyon komplikáltak, 1 lírától (120 Ft) akár 3 líráig (360 Ft) is fizethetsz. Ahogy írtam, függ attól, hogy milyen járművet használsz, milyen “jegyed” van, van-e kedvezményed, átkelsz-e a Boszporuszon. Akit érdekel, csak a sokkolás kedvéért, kattintson ide.

Vedd figyelembe, hogy mekkora ez a város, minimum hányszor kell átszállnod, ha A-ból B-be szeretnél eljutni, főleg, ha nem a központban élsz és dolgozol. A bérletárak sem egyszerűek: a diákbérlet 70 líra havonta, ami 8.400 Ft-nak felel meg, míg a kedvezmény nélküli bérlet a duplája, vagyis 16.800 Ft.

Így kérem a BKV- vagy BKK-t  és az embereket is! Lehet ezt okosan, lehet ezt becsületesen, nem a tömegtől, nem az utasok számától függ! Vannak jobbak, vannak rosszabbak, nem kell mindig bosszankodni és panaszkodni, viszont a budapesti tömegközlekedésen is mindig lehet javítani!

Reklámok

13 comments on “İETT- İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel

  1. Babanics Mary
    január 11, 2013

    Iriszkém ez nagyon profi! 🙂

  2. lucianaslytherin
    február 4, 2013

    Ez igen. 😀 És még nem is beszéltél a fantasztikus dolmus – okról. 😀

    • babanicsirisz
      február 5, 2013

      Köszi! 🙂 En csak 1x utaztam Dolmuş-sal, igy nem vagyok nagyon kompetens, de igy halkan: hat borzalmas volt! 🙂

      • lucianaslytherin
        február 7, 2013

        Én többször, egyszer Ramadan idején mentünk haza, azaz akartunk jutni Güngörenbe…hááát hihetetlen egy élmény volt, akkor még nem volt tömegfóbiám. 😀
        Mondjuk sógornőim profik voltak, mert bármikor dolmussal utaztunk kapásból hátranyomultak, mert ott a legbiztonságosabb. Állítólag. 😀

      • babanicsirisz
        február 12, 2013

        Igen, azt tudom! 🙂 Sezer azt is mondta, hogy soha ne üljek a soför möge, mert akkor en leszek a “penztaros”, mindenki nekem adja majd a penzt, en a soförnek, ö meg vissza a visszajarot. 😀

  3. Domokos Dániel
    március 23, 2013

    Azért durva hogy idei a “cikk”, és 2 metróvonalat említesz holott tavaly már az M4-et is átadták, meg logikusan ugye van már M3 is + az M5+M6 is épülőben van. Többek közt a 2 HÉV-ről sincs egy árva szó se holott azok is elég nagy forgalmat bonyolítanak és 2013 végére ugye ezek is átkelnek a Boszporusz alatt!
    A buszokhoz még annyit hozzátennék hogy igen, ~10 milliós nagyváros, de ehhez a buszok mennyisége is ~2,5x annyi mint mondjuk a pesti flotta. Szerintem végeredményben Isztambulnak nagyon jó tömegközlekedése van, és a rendszer is jól működik ott.

    • babanicsirisz
      március 23, 2013

      Igazad van, és köszi. Úgy tűnik régi térképet találtam. És mivel az említett járműveken kívül mást nem használtam, mert nem utaztam Isztambul külső kerületeibe, fel sem tűnt.

      A HÉV-ről meg szándékosan nem írtam, de azt a magyar oldalról is kihagytam, mert már fölöslegesnek éreztem.

      Mert azt talán te is belátod, hogy cikknek nem nevezhetőek az írásaim, egy abszolút én-központú blogról van szó, a saját élményeimről és az általam fontosnak tartott témákról.

      De a metróval kapcsolatos észrevételt köszi, majd kijavítom.

      • Domokos Dániel
        március 24, 2013

        persze nem is kritizálásként írtam, csak jeleztem egy-két (szerintem) fontos dolgot amit kint jártamkor tapasztaltam, meg nemsokára újra tapasztalni fogok 🙂

      • Greg
        július 18, 2013

        Csak a pontosság kedvéért a Hafif Metro az, ami inkább HÉV, s te beleszámoltad a metróvonalak közé. S nem véletlen, hogy nincs annyi metrójuk két dolog miatt: Az Aksaray csomópontnál valami 6-8 évig régészkedtek, mert több rétegben találtak ókori maradványokat. Ez egész Isztambulra igaz lehet. A másik pedig a geológia: hegyesvölgyes (mozgólépcsőzz le Sishane-ban, 5 mozgólépcső egymás után), valamint földrengésveszélyes (nem is kicsit). Nem a pénz volt a kérdés ott.

        Két év isztambuli élet után azt mondhatom, hogy a tömegközlekedés nem kiváló, de jó, bizonyos irányokban viszont csak rengeteg átszállással lehet közlekedni. A Dolmus szerintem nagyszerű altenatíva, s az óriási előnye, hogy ha bedugul egy út, akkor azok alternatív útvonalakon (kis utcák) kikerülik. Persze, van, amikor te vagy a kasszás, meg fullasztó tud lenni 35 fokban, de most már van egy csomó légkondis is. Én mindennap dolmusoztam, mert az esett irányba és az irodaház előtt le tudtam szállni.

      • babanicsirisz
        szeptember 27, 2013

        Szia! Bocs a kései válaszért: Igen, igazad van, szerintem is jó az isztambuli közlekedés. Nem is akartam azt sugallni, hogy nem, sajnálom ha úgy jött le.
        Célom inkább az volt, hogy a budapestiek döbbenjenek rá, hogy mennyire nem rossz a BKV.

  4. Tóth Peter
    július 10, 2013

    Tóth Péter
    Azt szeretném megkérdezni hogy melyik busszal lehet végigmenni a modern negyeden ahol a felhökarcolok vannak. Pl Sapphire Shopping mail.Karaköytöl indulva.
    Köszi

    • babanicsirisz
      szeptember 28, 2013

      Szia!
      Ne haragudj, hogy nem válaszoltam, de a nyárra offoltam a blogot.
      Ezen a honlapon lehet az útvonalat megtervezni:http://www.iett.gov.tr/en# , a válasz pedig: Karaköy-től Kabatas-ig villamos, utána pedig a 41E busz. Az általad említett pláza 4 Levent-nél van.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Information

This entry was posted on január 11, 2013 by in Kultúra, Törökországba (Isztambulba) utazóknak and tagged , , , , , , , .

Navigáció

%d blogger ezt kedveli: