maceram

Az élet Isztambulban MACERAS, de a legizgalmasabb, ami eddig valaha történt velem. Ez az én nagy MACERAM!

Vasarnap extrakkal

– A reggeli –

Vasarnap este van. Reggel  elmentünk a sracok egyetemehez talalkozni nehany barattal es hivatalosan is megünnepelni, hogy Burak belepett a munka vilagaba es önallo keresete van.- Nem tudom, otthon is igy van-e, es csak en nem tudtam rola, de itt (es Csehorszagban is) van egy olyan hagyomany, hogy az elsö fizetesükböl a szülönek kell venni valamit. Sezer pl. az egesz fizujat hazaadta.- Szoval egy jo kis etterem- kavezoban töltöttük az egesz delelöttöt. Söt, igazabol csak 1 orakor leptünk le. Tudom, hogy mar irtam a  török reggeliröl, de ez… ez oriasi volt! Mutatok fenykepet is!

reggeli

– Könyvtar –

Reggeli utana belogtunk a könyvtarba, mert Sezer es Aja könyvet akartak kivenni. Hogy akkor miert “belogtunk”? Aja es en nem tanulunk az egyetemen, Burak mar lediplomazott, Sezer meg odaadta masnak a kartyajat, igy kölcsönkert egy masikat egy baratjatol. De ezek fenykepes kartyak. Ugyhogy Sezer ment elöl, felmutatta a kartyat ( szigoruana  hatlapot), majd en (szepen hangosan köszöntem az örnek), Aja es Burak. Azt hiszem Burak a regi, lejart kartyajat mutatta fel.

A könyvtar egyebkent nem szep, egyfajta szocreal beütese van. De örült mennyisegü angol nyelvü irodalmuk van. Aja pedig mondta, hogy ennek az egyetemnek van az egyik legjobb gyüjtemenye Isztambulban. Kar, hogy az epület ronda. Bezzeg a Fövarosi Szabo Ervin azokkal a regi termeivel! Ott aztan igazan könyvtarban erzi az ember magat. Vagy Gentben, jaj, az micsoda csodaszep modern volt! Öröm volt leülni olvasni. Szerintem egy könyvtarnak szepnek, kellemesnek is kell lennie, hogy öröm legyen ott tölteni az idöt.

– A modern grund –

A kartyat vissza kellett adni a sracnak, igy elmentünkmegkeresni. Ö es a többiek a reggeliröl a helyi grundon mulattak az idejüket. A Playstation Kavezoban. A dürümös es a szupermarket között kell lemenni egy pincehelyisegbe. Az elöterben felhomaly van, a pult mögött egy fiu lezeng. Körülötte a polcokon temerdek jatek sorakozik. Olyan, mint egy DVD kölcsönzöben. Jobbra egy chipses polc felig üres. Ahogy tovahaladsz mellette, a teljes sötetsegben talalod magad. Fekete szövettel bevont falak, fekete padloszönyeg. Oriasi nyitott helyiseg, egymastol 10 meterre hatalmas plazmatevek a falon. Körülöttük boxot alkotnak a fekete kanapek. Mübör boritas, mely, süppedös. Es ahogy a szemed megszokja a sötetseget, a kepernyök fenyenel kivehetö lesz a zsufolt helyiseg. Minden TV foglalt, legtöbben focit jatszanak. A mi csoportunk, a negy srac autoversenyzöve transzformalodott, de a sarokban valahol Giutar Hero is dübörög. Igy töltik az eleterös fiatal ferfiak a vasarapjaikat… bar itelkezesnek helye nincs, apaik a ferfi- kavezokban lopjak a napot kartyazva es ujsagot olvasva, Magyarorszagon pedig együtt mulat a ket generacio a kocsmaban.

playstation cafe

– Badem Ezmesi –

A jatekbarlang utan elindultunk “badem ezmesi”-t keresni nekem…

… Ugy indult minden, hogy tortat akartam sütni, de most vegre nem gyümölcsöset meg cukor-darasat, hanem valami csinosat, szepet. Igy elindultam a szupermarketbe marcipant venni. De nem volt. Es a masikban sem. Ekkoriban meg dolgoztam, igy kineztem a szotarbol, hogy mi az a marcipan (angolul marzipan), es ra is leltem: BADEM EZMESİ. Mivel ez nem a könnyen megjegyezhetö kategoria, irtam egy kis cetlit. Hazafele pedig szerencset probaltan Üsküdar-on.

marcipan

Bementem negy cukraszdaba es ket edesseg-boltba,  hogy “Badem ezmesi var mı?” (Van-e marcipan?), de mindig “Yok” volt a valasz (Nem/Nincs). Am az egyik helyen volt egy aranyos lany:

– Yok.

– Nerede? (Hol?)

– ValamiValamiValami…

– Do you speak English? (Beszelsz angolul?)

– Little. Türkçe konuşuyor musun? (Kicsit. Beszelsz törökül?)

– Biraz. (Kicsit.)

Ezalatt elsetaltunk a bejaratig.

– Valamivalami gidiyor (menni) valamivalami mavi (kek)

– Ühüm. Ühüm. Tamam (oke)

– Valami sağ (jobb) valamivalami Tat bak (tatlı=edesseg bak= nezni/nezd)

– Anlıyor musun? (Erted?)

– Evet, teşekkürler! (Igen, köszi!) Görüşürüz! (Szia! Visszlat!)

Hat arra jutottam, hogy csak megtalalom, hol lehet venni, mert MENNI kell, es valami KEK-et latni es JOBB-ra  csinalni valamit. Es valami lesz EDESSEGGEL meg azt talan NEZNI kell.

Mentem, mentem, hat lattam 3 dolgot is, ami kek volt. De az egyik pici kek, nem hiszem, hogy azt a lany lathatta a bejarattol. A masik messzebb egy dolmuş (minibusz), a harmadik pedig egy oriasi led reklam. Közvetlenül ott, ahol jobbra nyilik egy utca. – Hat, nem szuper vagyok törökböl? Mar csak valami edesseget kell latnom. Mentem, mentem, de meg egy cukorka bolt sem jött szembe. Miutan bejartam mindent, visszamentem a KEK-hez, es ugy döntöttem, a masik KEK-nel probalok szerencset. Igy elgyalogoltam a dolmuşig, de jobbra nem volt semmi. Gyalogoltam tovabb es tovabb, közben böszen tekintgettem jobbra, de semmi, ami TAT BAK lehetne.

Szoval szomoruan visszakullogtam a megalloba, ahol epp elment a buszom. Igy vettem magamnak egy bokacsizmat. De, hogy ne kanyarodjak el a tematol, ahogy ülök a következö buszon es bambulok ki az ablakon, hat nem egy nagy zöld felirat jön szembe:TATBAK!!?? Ami egy edessegbolt- cukraszda. Csak kb. 5 m-t kellett volna meg setalnom a dolmuş utan… de legalabb jo a török tudasom!

Masnap bementem a TATBAK-ba, de nekik sem volt marcipanuk. Viszont vettem fel kilo lokumot 5 liraert.

Marzipan_critters

Es hogy visszaterjünk a mai vasarnaphoz: a kavezoban, ahol voltunk, arulnak tortakat is, egyfajta cukraszdakent. Megkertem Sezert, hogy kerdezzen ra a badem ezmesi-re. Mondtak, hogy nincs, de hogy ott szemben, kicsit jobbra lenn van egy cukraszda, talan nekik lesz!

Nekik sem volt… Isztambulban lehetetlen marcipant kapni.

– Dugo es plaza –

Hazafele Burak szolt, hogy szeretne bemenni a közeli plazaba vasarolni. De Aja nem akart. Ugy volt, hogy kiszall (autoval voltunk) a buszmegalloban es hazabuszozik, de Burak mondta, hogy jaj ne mar, vigyük haza. Igy hazafurikaztuk, csak 20 percet allva a dugoban. Majd vissza a plazaba… ujabb 25 perc, raadasul vasarnap leven teljesen tele volt, igy parkolohelyet is 15 percünkbe telt talalni. Burak vegül vett 3 nyakkendöt 2 araert (egyik Sezere lett) es egy könyvet (Tronok harca angolul) es egy öltönyt cipövel meg övvel, ami 70%-os kedvezmennyel is összesen 670 lira volt (kb. 80 ezer Ft).

– Krumplipüre –

Kb. nyolc ora környeken megeheztem. Mar regota kinait szeretnek enni, igy kitalaltuk, hogy rendeljünk. Nos… Isztambulban kb. negyven kinai van, ezekböl nulla a közelünkben es szinten nulla szallit hozzank. Nagyon lelombozodtam.

De eröt vettem magamon es kimentem a konyhaba. Hogy micsoda vacsorat rittyentettem! Volt meg fel csomag köfte (fasirt szerü), fel csomag koktelvirsli es fel csomag IGLO halrudacska. Meg tegnaprol maradt meg a fagyasztoban sigara börek. Ehhez egy kis zöldseg talat keszitettem: paradizsom, kaliforniai paprika, uborka es lila kaposzta meg olivabogyo. Olivaolajon repat piritottam (amit tegnap ettem elöször, Aja csinalt reggelire, es nagyon finom). Ehhez hozzacsaptam egy kis konzerv kukoricat. Es mivel fejeltem meg? Eletem legfinomabb kruplipürejevel. – Hat ilyen fincsit vacsiztunk.

– Matek –

Amig mosogattam a fiuk kihoztak Sezer tanulnivalojat. Harom kurzusra van a diplomatol, igy gözerövel tanul. Burakkal egy suliba jartak es az egyik kurzust ö teljesitette, igy most segit tanulni.

Miutan vegeztem az edenyekkel csatlakoztam az asztaltarsasaghoz çay es egy kis desszert kisereteben. Ahogy figyeltem öket, ahogy Burak törökül magyarazott valami matekos szamolos –ha ennyit veszel es ennyi ev es kamat meg miegymas- eszembe jutott a gimis matek es a matektanar.

Mennyire lelkesen magyarazta nekünk Farkas Jozsi ugyanigy a matekot, hogy nyul meg özike (vagymi) es szorzod meg osztod es evek, kamatok, primszam meg diverzitas- bar manyarul mondta, en kinainak ertettem, de lehetett volna török is…ennyi erövel…

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Information

This entry was posted on február 23, 2013 by in Élet-kép.

Navigáció

